Пошукова оптимізація (англ. search engine optimization, SEO) — комплекс заходів для підняття позицій сайту в результатах видачі пошукових систем по визначеним запитам користувачів з метою просування сайту. Зазвичай, чим вище позиція сайту в результатах пошуку, тим більше зацікавлених відвідувачів переходить на нього з пошукових систем. При аналізі ефективності пошукової оптимізації оцінюється вартість цільового відвідувача з урахуванням часу виведення сайту на зазначені позиції і конверсії сайту.
Пошукові системи враховують безліч параметри сайту при обчисленні його релевантності (ступені відповідності введеному запиту): щільність ключових слів (складні алгоритми сучасних пошукових систем дозволяють проводити семантичний аналіз тексту, щоб відсіяти пошуковий спам, в якому ключове слово зустрічається дуже часто (терм. сленг «нудота»)). індекс цитування сайту (ІЦ), який залежить від кількості і авторитетності веб-ресурсів, які посилаються на даний сайт; багатьма пошукачами не враховуються взаємні посилання (один на одного). Часто також важливо, щоб посилання були з сайтів тієї ж тематики, що і оптимізується сайт — тематичний індекс цитування (тіц) .
Всі фактори, що впливають на положення сайту у видачі пошукової системи, можна розбити на зовнішні і внутрішні. До внутрішньої оптимізації (стосується виключно внутрішньої системи сайту) — відноситься робота, спрямована на загальне підвищення якості сайту, користі, яку він приносить відвідувачу. Сюди можна віднести роботу над структурою проекту, над полегшенням сприйняття контенту і безпосередньо над якістю цього контенту. Значення загальної кількості таких факторів у більшості джерел коливається в районі 200. Функціональний підхід до пошукової оптимізації, спрямований на підгонку певних факторів до їх цільовим значенням, відійшов у минуле у зв'язку з ускладненням алгоритмів пошукових систем — вартість «балансування» десятків факторів багаторазово перевищує вартість створення якісного ресурсу.
Зовнішні чинники поділяються на статичні і динамічні:
Статичні зовнішні фактори визначають релевантність сайту на підставі цитування його зовнішніми веб-ресурсами, а також їх авторитетності незалежно від тексту цитування.
Динамічні зовнішні фактори визначають релевантність сайту на підставі цитування його зовнішніми веб-ресурсами і їх авторитетності в залежності від тексту цитування.
Методи зовнішньої пошукової оптимізації:
Реєстрація в самостійних каталогах. Вона може здійснюватися вручну або за допомогою спеціальних ресурсів;
Реєстрація в каталогах пошукових систем таких як: Яндекс.каталог, Рамблер Top 100, каталог DMOZ (AOL), каталог Апорту, каталог Mail.ru каталог Yahoo і інші; Обмін посиланнями. Існують кілька способів обміну — прямий, кільцевий, односторонній (купівля посилань);
Розміщення статей;
Соціальні мережі;
Прес-релізи;
Створення і ведення блогів.
Особа, що проводить роботу по оптимізації веб-сайтів, називається оптимізатор.
Існують різні SEO-сервіси, що дозволяють полегшити працю оптимізаторів і дати власникам сайтів можливість просувати їх самостійно.
До факторів, що знижує рейтинг сайту, відносяться:
неунікальний контент (статті, новини і т. д.);
технології, які пошукові машини розглядають як спам;
надмірне число зовнішніх посилань;
накрутки поведінкових факторів;
Методи оптимізації можна розділити на три класи у відповідність з їх кольором (білий, сірий і чорний), проте останні події в світі пошукових систем дають зрозуміти, що цей поділ досить умовно — будь-яка маніпуляція певними параметрами сайту може бути розцінена пошукачем як вкрай небажаний вплив на його результати. Так, будь-яка спроба маніпулювання пошуковими результатами прямо заборонена в ліцензії на використання пошукової системи «Яндекс». «Білі» оптимізатори і маркетологи користуються рекомендаціями Яндекса по створенню «хороших» сайтів. Таким чином, просувають сайт, не порушуючи правил пошукових систем.